Amfiteatrul Deschis cu Mircea Toma

 

In sesiune, pe studenti ii intereseaza (mass) media!

 

O noua editie a Amfiteatrului Deschis „Team Work” l-a adus in fata studentilor pe ziaristul Mircea Toma intr-o seara de 17 Ianuarie in care tensiunea dinaintea examenelor din sesiunea de iarna a fost inlocuita de o dezbatere antrenanta despre fenomenul mass-media romanesc, dar si despre alte subiecte de interes general pentru tinerii participanti la eveniment.

Absolvent al Facultatii de Psihologie din Cluj, Mircea Toma si-a urmat drumul cu o mare dezinvoltura, trecand de la cercetare in domeniul psihologiei, la Academia Catavencu apoi direct la Agentia de Monitorizare a Presei. Insa aceasta notorietate care ii invaluie numele este „amuzanta” dupa cum sustine chiar Mircea Toma, subliniind faptul ca este un om banal si considerand ca tocmai normalitatea este cea care-l face special in contextul unei societati marcate de neobisnuit si socant la mai toate nivelurile. Promovarea unui sistem de valori este asadar esentiala si desi recunoaste ca „asupra studentilor nu imi permit sa am pareri”, invitatul nostru raspunde intrebarilor privind formarea pe timpul facultatii: nu conteaza cat de mult citesti, ci cum te schimba cartile descoperite in studentie, ce paradigme te indeamna sa construiesti si ce tinte sau asteptari iti sunt puse in vedere.

Revenind la mass-media romaneasca, Mircea Toma e de parere ca la ora actuala aceasta e intr-o conditie de mare manipulare, ducandu-si existenta in principal din contractele de publicitate incheiate si fiind incontinuu impinsa spre marginea prapastiei, caci drumul ziaristului trebuie sa distinga clar anumite limite: pana unde esti dispus sa mergi cu compromisurile in detrimentul placerii? Solutia unui om care se implica social din ce in ce mai pregnant cum este Mircea Toma sta la baza sistemului, caci dimensiunea calitativa a mediei in Romania va creste o data cu exigenta consumatorilor, cu toate ca pretutindeni exista o influentare prin publicitate, iar independenta unui jurnalist nu se poate impinge dincolo de supravietuire.

Un punct cheie al intalnirii studentilor cu Mircea Toma l-a reprezentat activitatea saptamanalului Academia Catavencu, multe dintre intrebarile cu care a fost asaltat invitatul fiind in stransa legatura cu publicatia. Academia Catavencu are insa o istorie aparte, pe care multi nu o cunosc: nascut imediat dupa Revolutie, in februarie 1990, ziarul a debutat ca o publicatie angajata anti-comunism, perceputa drept instrument de lupta, ulterior modificandu-si tinuta si castigandu-si un important rol de „comunicator”. Dar nu un simplu comunicator, dat fiind faptul ca o data cu extragerea elementelor de protest, ziarul a continuat linia curajoasa pe care o initiase: Catavencu distruge respectul fata de mituri, trece dincolo de ambalajul seducator al aparentelor si isi transforma cititorii in indivizi „obraznici”, insa marcati de inteligenta si umor. „Iepurele de tabla” asa cum numeste Mircea Toma „bazaconiile dupa care alearga toti nebunii in media” este impuscat de la distanta de cei de la Academia Catavencu prin spiritul ludic si critica virulenta, elemente care aduc publicatia in topul preferintelor cititorilor (se remarca o mai mare popularitate a Academiei Catavencu decat a echivalentului sau englez, Private Eye, ziar care si-a redus tirajele simtitor in ultima perioada).

Totodata, cele aproape doua ore ale Amfiteatrului Deschis nu au fost de ajuns pentru a dezbate si alte proiecte pe care Mircea Toma le sustine, de pilda festivalul de muzica rock StufStock sau programul „Competente in mass-media” desfasurat in colaborare cu Editura Humanitas, care isi propune antrenarea liceenilor in fata persuasiunii mass-media.

In concluzie, desi a raspuns cu un „nu” ferm intrebarii daca poarta costum, venita din public, Mircea Toma este o personalitate de inalta tinuta, remarcabila in peisajul mass-media autohton, calitatea discutiilor provocate de studentii care au venit Marti, 17 Ianuarie 2006 la Amfiteatrul Deschis „Team Work” facand o excelenta demonstratie in acest sens.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *